Binnen zes weken twee betonfietspaden van totaal 5,5 km repareren en vervangen? De Wilde Grond, Weg en Waterbouw heeft het voor elkaar gekregen! Tijdens de zomervakantie in regio Noord heeft De Wilde GWW de fietspaden Marknesserweg en Wrakkenweg in de gemeente Noordoostpolder in opdracht van Provincie Flevoland gerepareerd en deels vervangen.
Bij beide fietspaden was het vanwege scheuren en oneffenheden, mede als gevolg van wortelopdruk, in het wegdek hoog tijd voor een opknapbeurt. Tegelijkertijd zijn de breedtes aangepast naar respectievelijk 3 en 3.5 meter. Deze paden zijn belangrijke fietsroutes voor scholieren en fietsende forensen uit de buurt en worden dagelijks gebruikt.
Het 2,5 kilometer lange fietspad bestond deels uit asfalt en deels uit beton. Het asfalt gedeelte is volledig vervangen door beton, terwijl het bestaande beton pleksgewijs is gerepareerd en verbreed.
Hoofduitvoerder Theo Steenbergen legt uit: “ Het beton was door een natuurlijk slijtagepatroon en uitzetting op een aantal plaatsen beschadigd. Het grootste gedeelte van het bestaande fietspad was uitgevoerd in asfalt en moest vervangen worden door beton. Bij warm weer zet beton uit, hier wordt bij de aanleg van het beton rekening mee gehouden door uitzetvoegen in het beton te zagen. Deze tussenruimte werkt als een buffer, zodat de platen bij uitzetten niet tegen elkaar aan drukken en breken of omhoog komen te staan.”
Het fietspad langs de Wrakkenweg, een traject van 3 km, is geheel vervangen door een nieuw beton fietspad. De provinciale weg naast dit fietspad was gesloten voor doorgaand verkeer. Theo vertelt: “Door op de gehele drie kilometer een kunststof barrièr te plaatsen konden aan de ene kant de lijnbussen en aanwonenden rijden en de andere kant kon gebruikt worden voor de werkzaamheden en door fietsers. Hierdoor konden de werkzaamheden in één stuk doorgaan en bleven de verkeersomleidingen zes weken lang hetzelfde.” Een win-win situatie.
In dit project is gebruik gemaakt van duurzaam beton. In het betonmengsel is zo min mogelijk cement gebruikt waardoor de CO2-uitstoot tijdens het productieproces wordt verminderd, maar niets op de kwaliteit van het beton wordt ingeleverd. Theo legt uit: “Het betonmengsel vereiste meer aandacht tijdens de nabehandeling. Bij dit type beton is het cruciaal om het uithardingsproces nauw te monitoren. De voegen moeten namelijk op tijd gezaagd zijn voordat het beton uithardt. Het is uitdagend, maar levert op lange termijn een duurzamere oplossing. ”
Alle twee de projecten in hetzelfde tijdsbestek, twee locaties tegelijkertijd. Beton achter elkaar aangebracht. dus opbreken en grondwerk in 1 fase, beton meerdere fasen en afwerken 1 fase. Ongeveer 500 meter beton per dag. Wrakkenweg gefaseerd uitgevoerd per dagproductie beton. |
Dit project viel niet alleen strategisch in de schoolvakantie, maar vond ook plaats tijdens de bouwvak. Hierdoor is het werk in twee ploegen gerealiseerd. De eerste drie weken zijn de grond- en opbreekwerkzaamheden verricht. De drie daaropvolgende weken stonden in het teken van betonstorten en de afwerking. Theo vertelt voldaan: “Met alle vakanties was het veel afstemmen en was er regelmatige wisseling van werknemers. Daardoor is het nog knapper dat het team in zo’n korte periode deze flinke klus heeft geklaard.